• d e s i r e f o r t h e f u t u r e . b l o g s p o t . f i

tiistai 7. elokuuta 2012

Apua unihäiriöihin !

Mutta miten unettomuus / unihäiriöt minulla ilmenevät ? Ne ovat jokaöisiä,
jokapäiväistä elämää haittaavia, joten syvennyin ottamaan asiasta selvää. 
Alleviivaan tekstistä kohdat, jotka minun kohdallani pitävät paikkansa.


Parasomniat, eli unenaikaiset erityishäiriöt.
   - Parasomniat jaetaan neljään pääryhmään sen mukaan, esiintyvätkö ne a) heräämisvaiheessa, b) uni-valvetilan vaihdosten aikana, c) REM-univaiheessa vai d) ovatko ne univaiheista riippumattomia. Tyypillisiä parasomnioita ovat mm. unissapuhuminen, painajaiset, hampaiden narskuttelu (kirskutus), unissakävely, yölliset kauhukohtaukset, yökastelu ja REM-unikäyttäytymishäiriö.

Yöllinen kauhukohtaus.
   - Yöllinen kauhukohtaus ilmenee iltayöstä syvän unen aikana. Kohtauksen aikana syvässä unessa oleva lapsi voi nousta istumaan, huutaa tai kirkua, potkia tai huitoa, hikoilla tai hengittää voimakkaasti, nousta sängystä ja kulkea ympäri huonetta. Häntä on vaikea herättää tai rauhoittaa, vaikka hänen silmänsä ovat auki. Kauhukohtaus kestää yleensä muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin. Yöllinen kauhukohtaus sekoitetaan usein painajaiseen. Kauhukohtaus alkaa yleensä 1–3 tunnin kuluttua nukahtamisesta syvän unen aikana. Yöllisiä kauhukohtauksia esiintyy joskus jopa 30 %:lla pienistä lapsista. Aikuisilla kauhukohtaukset ovat harvinaisia.


Aiheista löytyi itseasiassa harvinaislaatuisen vähän tietoa, mutta en minä sitä tuota enempää olisi tarvinnutkaan. En muista milloin minulla alkoivat nämä mainitsemani yölliset kauhukohtaukset. Muistan vain, että muutama vuosi sitten ne olivat harvinaisempia kuin nykyisin. Nykyisin kärsin yöllisistä kauhukohtauksista jok' ikinen yö. Mistä minä tämän tiedän ? No, joskus minä jopa herään siihen, että kurkkuuni sattuu ääntelystä/huutamisesta, tai että huidon käsiäni tai jalkojani seinää vasten tai muuta vastaavaa. Tapoja on monia, joskus herään kuin painajaisesta, hikoilen, hengitän todella raskaasti ja nukahdan pian uudestaan. Joskus taas olen kuin valveunessa, enkä periaatteessa herää lainkaan, kohtaus jatkuu ja jatkuu, mutta en pysty hallitsemaan sitä, tai ylipäätään itseäni mitenkään. Ymmärrän kokoajan tapahtuvan, mutta en pysty vaikuttamaan siihen millään tapaa vaikka kuinka haluaisin. Jossain vaiheessa se vain loppuvat ja "nukahdan" uudestaan. Heräilen tällaisin tavoin 1-10 kertaa yössä, "painajaisiin" / "kauhukohtauksiin". Näen siis painajaisia, ahdistavia unia ym. jok'ikinen yö.
   Yöt ovat minulle kamalia, mutta varmasti kamalaempia ihmiselle, joka sattuu joutumaan nukkumaan kanssani samassa sängyssä. En halua edes kuvitella mitä ihmiset joutuvat yöllä kokemaan ja kuulemaan takiani. Vittumaista tässä on myös se, että mitkään lääkkeet eivät ole auttaneet tähän. Seroquel prolong 400mg kyllä saa minut väsyneeksi ja vaipumaan uneen, niiden lisäksi otan 6mg melatoniinia, mutta ei, nämä eivät auta millään tavalla. Yöni ovat pahentuneet parin vuoden aikana huomattavasti. Ennen heräilin vain pari kertaa yössä, en välttämättä aina edes painajaisiin, keskimäärin 3 kertaa viikossa, mutta nykyisin tämä on yhtä painajaismaista jatkumoa. Mikä tähän auttaisi ? Apua !

Omaatteko te jotain tämänkaltaisia
unihäiriöitä tai yöllisiä kohtauksia ?

4 kommenttia:

  1. Minulle painajaiset ja erityisesti kamalat valveunet ovat arkipäivää. Se on hirveää kun ei tiedä miten niistä pääsisi eroon ja kun asiaa ei itse voi millään kontrolloida:/

    VastaaPoista
  2. mulla on yleisimmät parsomniat, vaike nukahtaa ja vaikeat unihalvaukset. Yritetty saada loppumaan, mutta loppua ei näy ja nukkumaaan käyminen on yhtä kauhua joka kerta.

    VastaaPoista
  3. Mulla on tismalleen sama juttu kauhukohtausten kanssa kuin sulla! Ootko löytänyt apua? Mulla näihin liittyy mieletön kuoleman pelko, näen jatkuvasti unta että joku vieras on tunkeutunut asuntoon ja on tappanut koirat ja seuraavaksi minut.

    VastaaPoista
  4. Moikka, kirjoituksestasi on jo kauan mutta eksyin silti sivustollesi:) minulla kauhukohtaukset olivat jokaöisiä, pahenivat vain. Neurologi määräsi Rivatril, joka on auttanut todella hyvin. Tosin toleranssi kasvaa ajan myötä ja joudun tietyin väliajoin nostamaan annosta mutta auttaa sitten taas nopeasti :) suosittelen.

    VastaaPoista