• desireforthefuture.blogspot.fi

perjantai 10. elokuuta 2012

Jouluna, äidin kuolinpäivänä yksin kuin yksinäinen susi.


Vanhat lukijani ja uusista lukijoista ehkä osa jo tietävätkin, että äitini kuoli vuoden 2008 jouluaattona. 
No, ei joulu ole koskaan ollut minulle mitenkään erikoinen päivä, se on vain päivä muitten joukossa,
 jolloin ihmiset tuhlaavat rahansa kaikkeen turhaan miellyttääkseen muita. Mutta äitini kuoleman jälkeen
joulu on ollut muistopäivä, jonka olen aina viettänyt sijaisperheeni kanssa yhdessä. En ole uskovainen,
joten jollain helvetin jeesuksella ei ole mitään tekemistä minun jouluni kanssa. Se on minulle aikaa, jolloin
tahdon olla yhdessä perheeni kanssa, kun niin olemme aina olleet, ja käyneet yhdessä äidin haudalla.


Mutta miksi otin tämän aiheen esille keskellä kesää ? Koska sain vasta tietää, että sijaisäitini, hänen
miehensä, heidän 2kk vanha lapsensa ja biologiset pikkusisarukseni lähtevät yhdessä jouluksi Espanjaan.
 Ja ei, minua ei oteta mukaan. Olen hieman surkeana tästä, sillä en todellakaan tahtoisi viettää joulua yksin.
Voin vain kuvitella kuinka masentunut olen tuona päivänä, jolloin äitini kuoli, tiedostaen, että muu perhe
on yhdessä etelässä. Ajatus saa minut surulliseksi. Joulu yksin tässä yksiössä, seuranani vain Kratos.

---

Minulta kysyttiin pari päivää sitten, mikä kappale
kuvaisi eniten elämääni. Sanoin heti, että se on tämä;


Raotan silmiä ja vilkaisen mun kelloo,
käännän päätä vasemmalle, sisälläni velloo.
Kuka toi on joka sängylläni makaa?
Ryömin ylös, oho, olo ei oo vakaa.
Kaiken jakaa se ken pokaa, hapuilen kohti vessaa,
tästä taaskin uuden puheen aiheen ne saa.
Katon pelistä, poskillani meikit,
muistelen eilistä, känniset esileikit.
Otan tulikuuman suihkun vesi likani saa niellä,
oonpa taas mokannut, sitä mä en kiellä.
Hiellä päällystettyy ruumistani hankaan,
mutta haju pysyy iholla, se pinttyy selkä rankaan.

Mene pois, juokse lujaa,
älä jää tähän pimeään loukkoon.
Lähde vaan, ei tarvii selitellä,
sä kuulut noiden toisten joukkoon.

Heräät, poltat savukkeen se hengen salpaa.
Raavit mahaa, mietin: "Vittu miten halpaa
 on tulla kotiini ja rakastaa vain hetken.",
vartalon visusti mun pyyhkeeseeni kätken.
Oon yksinäisempi kuin susi ilman laumaa,
ei tolla vieraalla ois ollut muuten saumaa.
Katseet laahustavat katon kautta nurkkaan,
mä salaa kulman alta kasvojasi kurkkaan.
Enkä osaa yhdistää niihin oikeeta nimee.
Huone tunkkanen ja helvetin pimee.
En osaa yhdistää niihin ees nimee,
huone tunkkanen ja helvetin pimee.

Mene pois, juokse lujaa,
älä jää tähän pimeään loukkoon.
Lähde vaan, ei tarvii selitellä,
sä kuulut noiden toisten joukkoon.

Mä etin kaikkialta, ei ois edes pakko,
mielummin olen yksinäinen susi ja erakko.
Kuin kerjäläinen hyväksyntää anomassa, tässä
talossa on toinen, mutta silti oon omassa seurassa. 
En pyytänyt, en kehottanut, jälkeenpäin 
ajatellen parempi etten ois ottanut mukaan.
Mut ei se haittaa, kaltaisias oon nähnyt monta.
yksi naama lisää ei tee musta onnetonta.
Mun elämä on valomerkkiin asti juopumista
ja seuraavan aamun häpeää, vieraasta luopumista.
Viivyt päivän taikka vuoden, aivan sama,
sä oot mun, mä oon sun kertakäyttö kama.

Mä en itke perääsi kun sä meet,
jos huomaat poskillani kyyneleet,
ne on siks ettet poikennut toisista,
sisältä tyhjistä päältä suloisista.
Huuhdon huikalla makusi suustani,
kerron ulvoen kuulle kaipuustani,
kusen illalla viemäriin muistoni susta
ja jatkan siitä mihin eilen jäin.

13 kommenttia:

  1. Eivät he voi tehdä niin, he tietävät kuinka vaikeaa aikaa se on sulle! Voimahalauksen paikka on nyt jos koskaan! vaikka siihen on aikaa vielä vaikka kuinka, niin voin vain kuvitella kuinka vaikeaa on ajatella tulevaa, tietäen tuskallisuuden... *Halaus*

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä he vain tekevät näin .. Jostain syystä heti sen jälkeen, kun muutin omilleni, he ovat olleet kuin sitä mieltä, että jos haluan johonkin mukaan, maksan itse kaiken. Ok, ihan ymmärrettävää mutta tämä joulun Espanjan matka menee kyllä minun ymmärrykseni yli.

      Poista
  2. mun on nyt ihan oikeesti pakko kiittää sua! me ei tunneta, mut sun blogi saa niin paljon paremmin mut jaksamaan tästä kaikesta ylitte! oon 15 ja mulla on yhtä pitkä diagnoosilista ku sulla ja sä oot selvinny tosta kaikesta ni tien et kyl mäki viä nousen. Kiitos ihan oikeesti, et pidät tätä blogia yllä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. .. Aivan käsittämättömän ihanaa kuulla ! Olehyvä, pidän tätä blogia yllä juuri sinun kaltaistesi ihmisten takia .. ♥

      Poista
  3. Törkeää toimintaa sun sijaisperheeltä. Niin mut voisitko jo päättää et kuoliko sun äiti 23.12 tai 24.12 eli jouluaattona?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hautakivessä on kuolinpäivä 23. joulukuuta, mutta äiti löydettiin kuolleena kotoaan jouluaattona.

      Poista
  4. Vähän törkeetä! mä olisin niin vihanen ja pettynyt....

    VastaaPoista
  5. Kysyivätkö he edes sinua mukaan? Sillä jos olisivat kysyneet ja sinulla ei olisi ollut varaa maksaa matkaa ei olisi "niin paha juttu" kuin se että sinua ei edes pyydettäiai mukaan.. onhan se silti epäreiilua että matkaasi ei makseta mutta sisaruksiesi matka maksetaa. sillä olen kuitenkin ymmärtänyt että et käy töissä, joten millä edes matkasi kustantaisit? Voimia Oona paljon <3 sinua on kohdeltu kaltoin jo kauan ja näyttää siltä ettei ihmiset osaa vaan parantaa tapojaan..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei, he eivät kysyneet minua mukaan. Ja eihän minulla olisi edes varaa moiseen matkaan ..

      Poista
  6. eivät he ole mitenkään velvoitettuja maksamaan aikuisen ihmisen lomaa? eivätköhän he ottais sut mukaan jos maksaisit ite matkas. mä en ainakaan maksais aikuisen lomia mihinkään. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No et varmasti maksaisikaan, mutta tuo on silti aika törkeää käytöstä kun ei Oonalta ole edes kerran kysytty. Ja taitaa olla tää sijaisperhe kuitenkin aika läheinen ja turvallinen Oonalle, niin omasta mielestäni kummaa käytöstä, jota ei voi perustella pelkästään sillä että Oona on "täysi-ikäinen ja aikuinen". Kyllä monen vanhemmat maksavat sen 18-20-vuotiaan matkoja, harvalla nimittäin on vakituista työtä, tai edes osa-aikaista, jonka avulla pystyisi maksamaan tälläisiä menoja.

      Poista
  7. Please let me know if you're looking for a article writer for your site. You have some really great posts and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd
    really like to write some content for your blog in
    exchange for a link back to mine. Please shoot me an email if interested.
    Many thanks!
    Here is my page ; Sandpoint real estate

    VastaaPoista