• desireforthefuture.blogspot.fi

keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Beauty sleeping, nomore scaring dreaming.

Olen viimeisen kuukauden aikana huomannut todella suuren
muutoksen nukkumisessani / uneni laadussa, siinä miten pienet
sekä myös hieman suuremmatkin asiat ovat niihin vaikuttaneet.

- - -  - - -

Alkoholin ja tupakoinnnin vaikutus unen laatuun:

"Pieni määrä alkoholia, 1 - 2 ravintola-annosta, väsyttää ja saattaa helpottaa nukahtamista. Yömyssyjä harrastavien on kuitenkin syytä muistaa, että alkoholin vaikutukset mielialaan ja käyttäytymiseen ovat yksilöllisiä. Päivällä alkoholi imeytyy verenkiertoon selvästi nopeammin kuin illalla. Siksi pienetkin päivällä nautitut alkoholimäärät väsyttävät. Unilääkkeenä alkoholia ei pidä käyttää. Jo 7 annosta vaikuttavat uneen epäedullisesti. Tyypillisiä unihäiriöitä ovat lisääntynyt heräily, painajaisunet ja hikoilu. Häiriöt johtuvat alkoholin nauttimiseen liittyvästä stressihormonien yöllisestä erittymisestä. Pimeähormonin eli melatoniinin ja kasvuhormonin eritystä alkoholi puolestaan vähentää. Alkoholi vaikuttaa epäedullisesti uneen varsinkin silloin, kun lisäksi on juotu kahvia ja poltettu savukkeita. Nautintoaineet kiihdyttävät elimistön autonomista hermostoa: olo on levoton eikä uni tahdo tulla. Alkoholi lisää kuorsaamista veltostuttamalla ylähengitystiet ja lisäämällä niissä ilmanvastusta. Hengitysteiden sulkeutuminen lisää lyhyiden hengityskatkosten eli apneoiden riskiä. Alkoholi ei sovi uniapneaa sairastaville ja voimakkaasti kuorsaaville. Alkoholi aiheuttaa lihavuutta ja on myös sitä kautta yksi uniapnean riskitekijä. Pitkäaikaiseen alkoholin käyttöön ja alkoholismiin liittyy voimakkaita unihäiriöitä ja painajaisunia, jotka voivat jatkua kuukausia juomisen lopettamisen jälkeenkin.

Tupakoinnin vaikutus on kaksitahoinen: pieni määrä nikotiinia rentouttaa ja rauhoittaa, mutta suuremmat annokset virkistävät ja tekevät levottomaksi. Yöllä tupakointi voi ensin rentouttaa, mutta vaikutus voi muuttua myöhemmin unta häiritseväksi. Nikotiinin vaikutukset uneen ovat samantapaiset kuin kofeiinin. Nikotiini voi päivällä parantaa suorituskykyä lyhytaikaisesti, mutta kun vaikutus on mennyt ohi, väsymys lisääntyy. Tupakointi lisää myös alttiutta unenaikaisiin hengityskatkoihin, koska tupakansavun ärsytys aiheuttaa limakalvoturvotusta ja ahtauttaa siten hengitysteitä. Sängyssä ei tule koskaan tupakoida: unen tulo ja savukkeen sammuminen eivät välttämättä tapahdu samaan aikaan."

- - -  - - -

Otin esille alkoholin käytön, sillä sen puolesta olen huomannut suuren muutoksen uneni laadussa (tosin myös koko elämässäni). Parisen kuukautta sitten kun minulta kysyttiin, kuinka monta kertaa juon keskimääräisesti kuukaudessa, vastasin kysymykseen toteamuksella "Kysy mielummin, kuinka monta kertaa juon viikossa." Nykyisin voisin helposti vastata alkuperäiseen kysymykseen, että juon n. 3 kertaa kuukaudessa, sillä jos prosentuaalisesti pitäisi sanoa kuinka paljon alkoholinkulutukseni on vähentynyt, olisi vastaus varmaankin n. 80%. Niin paljon olen vähentänyt juomista. Ja tämä on vaikuttanut nukkumiseeni huomattavalla tavalla. Nukuin paljon, paljon paremmin. 

Myös kofeiini ja nikotiini ovat osa jokapäiväistä elämääni, ja näidenkin nautintoaineiden käytöllä on vaikutus nukkumiseen ja unen laatuun. Nykyisin herään yleisestiottaen vain aamuyöllä, 4 - 6 aikaan ja käyn tupakalla. Joskus on tietysti öitä jotka ovat muita huonompia ja heräilen useammin. Pieni määrä nikotiinia tunnetusti rauhoittaa ja rentouttaa, joten palatessani sänkyyn nukahdan lähes välittömästi ja helposti udelleen. En tiedä (tai oikeasaan ole varma, ehkä, ehkä ei) johtuvatko aamuöiset heräämiseni kofeiinin vieroitusoireista vai jostain muusta. Silloin kun ei olla yleensä juotu kahvia moneen tuntiin. Itse juon pääsööntöisesti sen - 6 kuppia mustaa kahvia päivässä, mutta sen en ole huomannut vaikuttavan nukkumiseeni.

+ Pari viikkoa sitten saimme Jeren vanhemmilta 180cm leveän ja 200cm pitkän sängynrungon, sekä siihen täysin uudet runkopatjat ja petauspatjan. Heti ensimmäisen yön jälkeen minä huomasin, kuinka paljon pelkkä sänky voikaan nukkumiseen vaikuttaa. Nukuin niin sikeästi, niin syvässä unessa ja niin käsittämättömän hyvin ! Uuden sängyn myötä olen lähestulkoon jok'ikinen yö, 90% kaikista, nukkunut verrattuna paljon, paljon paremmin kuin vanhassa sängyssäni.


- - -  - - -

Oona kuittaa, xoxo  !

Ps. Yölliset kohtaukseni ovat siis nykyisin lähestulkoon kokonaan poissa.
Onko syynä sitten alkoholin käytön muutos vai se, että elämässäni kaikki,
yksinkertaisesti kaikki on paremmin ? En tiedä, mutta nykyisin minä nukun,
toisin kuin ennen. Ja minä nautin nukkumisesta, minä todellakin nautin siitä.

3 kommenttia:

  1. Mun äiti herää aina 3-4 aikaan yöstä keittämään kahvia.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sillä rupee päähän koskemaan jos se ei kahvia saa, ihan hullua hahhah :D

      Poista