• desireforthefuture.blogspot.fi

maanantai 7. huhtikuuta 2014

Tukihenkilöstä irti nyt päästä.

Perjantaina tapasin Tukihenkilöni toisiksi viimeistä kertaa.
Toisiksi viimeistä kertaa Tukihenkilönäni. Tulevaisuudessa
hän tulee olemaan kutsuttu nainen etu-, ja sukunimellä, ehkä
jopa entinen Tukihenkilöni. Mutta ei enää Tukihenkilöni.

Viimeiset 3 vuotta olen tavannut tätä naista tasaisin väliajoin.
Viimeiset 3 vuotta hän on ollut osana elämääni, ja nyt minä olen
kohtaamassa elämänvaiheen, jolloin minun on päästettävä irti.
Näiden 3 vuoden jälkeen tämän ihanan naisen on nyt määrä 
jättää minut pärjäämään ja selviämään itsekseni, ilman apuaan.


Olen ollut hänen pitkäaikaisin "asiakkaansa", ja hän totesikin
 huvittuneella äänellä ja tapansa mukaisesti hieman virnistäen;
" No onhan tää aika haikeeta, mut enköhän mä pärjää ". 

Tukihenkilöni on ihana. Näiden 3 vuoden aikana hänestä on tullut
jotain ihan muuta kuin vain Tukihenkilöni. Hänestä on tullu ystävä.
Hänestä on tullut ihminen, joka ei tuomitse ja arvostele minua, vaan
auttaa ja tukee. Hänestä on tullut ihminen, joka ei ole jättänyt minua
yksin ongelmieni kanssa vaan on ollut luonani kun olen sitä tarvinnut.

Tukihenkilö onni ollut todellinen Tukihenkilö, nimityksen mukaisesti.

- - -  - - -

Mikä on Tukihenkilö ? Mikä hänen työnsä kuva on ? 
Mitä hänen kuuluu tehdä ? Millainen on Tukihenkilö ?

" Henkilötukisuhde tarkoittaa vapaaehtoista pidempiaikaista tukihenkilösuhdetta 
tukijan ja tuettavan välillä. Tukisuhde solmitaan avun tarvitsijan ja tukihenkilön 
välille erillisellä sopimuksella. Tukisuhde on paikallaan tilanteessa, jossa ei jaksa 
yksin, omat tukiverkostot ovat puutteellisia ja pidempiaikaisen apuun on tarvetta.

Tukihenkilö ottaa huomioon tuettavan omat lähtökohdat ja tarpeet sekä pyrkii 

vahvistamaan hänen omia selviytymiskeinojaan ja voimavarojaan. Tuen muotoina 
ovat keskustelu ja konkreettisten asioiden hoitaminen yhdessä tuettavan kanssa. "

Hän on auttanut minua kaikessa. Aivan kaikessa paperitöistä
henkilökohtaisten asioideni läpi käymiseen ja keskustelemiseen.

- - -  - - -

" Mä oon kuullu niin monia, lukemattomia kertoja siitä, etten oo 
saanu mun elämässä mitään aikaseks enkä oo saavuttan mitään. "

" Ei, mä olen eri mieltä. Oona, sä olet saavuttanu näiden 3 vuoden
aikana niin paljon. Jos joku on toista mieltä, se on väärässä. Se on 
totuus, että sä olet saavuttanu todella paljon, sano muut mitä sano. "

" Kumpa muutkin sanois noin ja oikeesti oliski tota samaa mieltä. "

" Oli ne mitä mieltä tahansa, mä olen tätä mieltä ja se on totuus. "

Kuinka hyvältä tuntuikaan saada kuulla nämä vilpittömät sanat.
Kuinka hyvältä tuntuikaan saada kuulla jonkun olevan oikeasti
tätä mieltä, täysin eri mieltä kuin ne lukemattomat monet muut.

- - -  - - -

Illalla mietin tätä kaikkea, tätä tapaamista, Tukihenkilöni sanoja
kehittymisestäni, henkisestä kasvustani. Ja minä ymmärsin jotain.

Ymmärsin, etteivät nämä lukemattomat kuukaudet ole olleet ihan mitä
tahansa hukkaan heitettyjä kuukausia. Eivät täysin kuin tyhjän kanssa.
Ymmärsin, Tukihenkilöni olevan oikeassa. Ymmärsin, ettei hän sanonut
kaikkia niitä asioita vain ainoastaan siksi, että minulle tulisi parempi olo.

Minä olen oppinut elämään. Minä olen aikuistunut.
Minä olen oppinut elämään aikuisena naisena.

Eivät nämä 3 vuotta ole olleet pelkkää mudassa rämpimistä, pelkkää
"yksi askel eteenpäin, toinen askel taaksepäin" jatkumoa, vaan tasaisia
askelia yksi kerrallaan eteenpäin. Matkalla olen kompastellut, mutta
noussut uudestaan ylös ja jatkanut matkaani. Hitaasti mutta varmasti.

- - -  - - -

Viimeisellä tapaamisella tulemme käymään läpi tämän 3 vuoden aikana
tapahtuneita asioita, elämäni kulkua, ja kuinka olen kehittynyt ihmisenä.


Oona kuittaa, xoxo  !

1 kommentti:

  1. mistähän kautta sellaisen tukihenkilön saa? tiedätkö? tk:n kautta vai yksityisesti vai mistä? mulla on tällä hetkellä sen verran vaikeeta elämässä että tuntuu et en oikein ihan yksin pärjää :(

    VastaaPoista