• desireforthefuture.blogspot.fi

torstai 9. huhtikuuta 2015

Ultraäänen jälkeen.

• Hello, My sweet little Bats ♥ !

○ Ennen kuin alat lukemaan tätä postausta, suosittelen katsastamaan
As you can see; Life isn't fare -postauksen, ellet ole sitä jo lukenut !

- - -  - - -

Eilen, torstaina 9.4. astelin sisään Terveyskeskuksen ovista ja suunnistin kohti Neuvolan tiloja, jonne olin menossa Ultraäänitutkimukseen ajalla 10:40. Minua oksetti, ja käteni vapisivat. En ollut syönyt tai nukkunut kahteen viimeiseen yöhön kunnolla jännityksen, stressin, tuskaisuuden ja ahdistuksen takia. Tutkimuksessa ei kuitenkaan selvinnyt mitään, mikä selittäisi kaikki kipuni ja muut oireeni. Mutta kivut tutkimuksen aikana kertoivat myös tälle lääkärille, ettei kaikki ole kunnossa. Säpsähtelyä ja ääntelyä. Kipuja. Vihlovia, pistäviä, viiltäviä, epämiellyttäviä, paineita. Samanlaisia kipuja, joiden kanssa olen elänyt jo puoli vuotta. Puoli v*#%'n vuotta, joista viimeiset 2 kuukautta olen yksinkertaisesti vain kärsinyt. Olisipa tämä jo ohi. Saatuani itseni henkisesti kuntoon, jollaisessa en ole moniin vuosiin ollut, fyysinen vointini romahtaa. Niin minun tuuriani, täysin minun tuuriani .. 
   Olen helpottunut, ettei mitään löytynyt, mutta silti olen turhautunut, kun vieläkään ei tiedetä mikä minua vaivaa. Mutta nyt, kun kysta ja kasvain ovat kaiketi poissuljettuja, on hyvin todennäköistä että synnytyselimiini on levinnyt jokin tulehdus. No, perjantaina 17. päivä omalääkäri soittaa minulle ja kertoo PAPA -kokeen tulokset. Jo tiistaina 31.3. hän totesi, että tutkimuksessa hän huomasi asioita jotka vaikuttaisivat kertovan tulehduksesta. Periaatteessa toivon, että hän kertoisi kyseessä olevan tämä, vaikkakin kipujeni perusteella se olisi levinnyt kohdunsuulta / kohdunkaulasta munasarjoihin ja ehkä jo vatsaonteloon. Miksi ? Koska en kestä tätä odottamista enää. Koska en jaksa tätä epävarmuutta enää. Koska en siedä näitä kipuja enää. Ja jos kyse ei ole levinneestä tulehduksesta, niin mikä helvetti minua sitten oikein vaivaa ? Kaikista turhauttavinta ja tuskastuttavinta ovat odottaminen ja epävarmuus, varsinkin tällaisen asian suhteen. 
   Ja; Eivätkö lääkärit, varsinkin tällaisten asioiden kanssa työskentelvät, voisivat olla edes hieman huomaavaisempia ja ystävällisempiä ? Tänään sain kuulla vain toteamuksen "En tiedä mistä kaikki oireesi johtuvat, ultraäänessä ei selvinnyt mitään selittävä." ja olkien kohautuksen. Kaikki oli ohi 10 minuutissa. Ultraäänitutkimuksen tehnyt lääkäri oli kaikkea muuta kuin huomaavainen. Hän oli yksinkertaisesti epämiellyttävä. Kun astuin ulos huoneesta ja kävellessäni sitä pitkää käytävää, meinasin purskahtaa itkuun, mutta jo kotona minun teki mieli vain hakata päätäni seinään. Olin niin turhautunut ja tunsin itseni laiminlyödyksi, ihan kuin lääkäriä ei olisi vittuakaan kiinnostanut millaista helvettiä elän kipujeni ja muiden oireideni kanssa. 

- - -  - - -

Ps. Siis ihan oikeasti; Mikä ihme siinä oikein on, että joidenkin mielestä As you can see; Life isn't fare -postauksessa mainitsemani Gynekologia on noloa ? Gynekologia / Gynekologinen tutkimushan on yhtä normaalia kuin se, että talvella on kylmä ja kesällä kuuma, että yöllä on pimeää ja päivällä kirkasta. Se, että pelkästään mainitsinkin täällä blogissa olleeni gynekologisessa tutkimuksessa tilani vuoksi, ei näköjään mene joidenkin ymmärrykseen lainkaan. Harmillista, jos jotkut ihmiset ovat oikeasti näin helvetin kapeakatseisia, kun kyseessä on kuitenkin yksi elämän normaaleimmista asioista. No, onneksi tämä ei ole minun ongelmani.

- - -  - - -

Eris kuittaa, xoxo ಌ
• See you in your nightmares •


8 kommenttia:

  1. No huh, jos jonkun mielestä gynekologiassa on jotain noloa, niin melko lapsellista. Naurattihan se kovasti joskus ala-asteella.

    Mutta oikeastaan halusin tulla kommentoimaan, että oletko miettinyt, että täsmäiskö oireet endometrioosiin? Sitä kun ei välttämättä näy edes ultrassa, vaan se voi olla syvemmällä vatsassakin. En sun muista oireistasi toki tiedä, mutta esim. välivuodot voisivat aiheutua siitä. Mullekin kyseinen perkele on moisia aiheuttanut ja kovia kipuja, ihan ennen menkkojakin. Eikä mullakaan siis ole mitään, ei yhtään mitään muuta selittävää tekijää oireilleni. Vaikkakin minäkin jouduin viime kesänä pelkäämään tuota syöpää/kasvainta oireideni takia. Voimia! <3 Muistan viime kesältä, kuinka raastavaa tuo todella oli!

    VastaaPoista
  2. Miksei tästä asiasta voisi kirjoittaa ihan samalla tavalla kuin muistakin. Mä ite oon silloin tällöin todella kipeä gynekologisten vaivojen vuoksi, mutta eipä ultrassa mullekaan mitään selvinnyt. Oletin vähintään endometrioosia tai kystaa ja pelkäsin pahempaa, mutta mitään ei löytynyt. PAPA myös normaali. Kyllähän se jonkunlaisen mielenrauhan ehkä toi ja lääkäri oli tosi osaava ja mukava. Ikäviäkin tapauksia on ollut, esim. todella kovakourainen tk-lääkäri, joka arvasi ilmeestäni, että mua sattuu ja tokaisi sitten että "ei kai sua nyt noin kovasti voi sattua". Sinähän sen tiedät juu... prkl. No, sain sitten viimeksi pillerit jotka kyllä lopulta helpotti menkkakipuja (vaikka aluksi ne teki niistä vielä kivuliaammat; tavallisestikin oon joskus pyörtynyt kipujen takia kun en oo ehtinyt ottaa särkylääkettä eikä sekään aina auta.) mutta lopulta piti lopettaa nekin, koska olivat muuten epäsopivat. Yhtä saatanan säätämistä näiden kanssa! Nyt oon saamassa hormonikierukan, jonka pitäisi käytännössä kuulemma lopettaa kuukautisiin liittyvä kipuilu. Pelkään vaan sitä asettamista ihan helvetisti, koska oon kuullut kamalia kauhutarinoita siitä, kuinka sieltä lääkäriltä kävellään sitten kaksinkerroin ja suunnilleen sisälmykset riekaleilla...

    Jos joku vetää hernaria nokkaan siitä, että kirjoitat näinkin paljon naisen arkeen vaikuttavista asioista, niin voi voi. Toivottavasti on kyse siitä, ettei itsellään ole koskaan ollut mitään ongelmia siellä suunnalla, niin ei osaa sitten ajatella kuinka paljon ne asiat vaivaa ihan arkista elämää. Joskus oon ite niin kyllästynyt ratkomaan noita ongelmia, että tahtoisin antaa koko kapistuksen pois! :D

    VastaaPoista
  3. Onko tosissaan ihmiset marissut, jos kerrot käyneesi gynellä? En voisi enää paremmin asiaa sanoa kuinka normaalia se on miten asian ilmaisit ja VÄLTTÄMÄTTÖMYYS naisilla. Jokainen on sen varmasti todennut, että meillä niitä ongelmia tuola alakerrassa vasta piisaa ja ne hiton PAPA-kokeet ovat rutiinia tehdä tietyn vuoden välein. Voi hyvänen aika. Ei tartte ihmetellä, jos alkaa kukkakaaleja ja muita kammottavia sairauksia onnen onkalossa kasvaa jos sielä ei käy ja se on mukamas niin epänormaalia eikä saisi puhua. Raivostuttavaa. Ihan yhtä normaalia on miesten käydä urologilla. Sama aihe itseänikin ärsyttää kun ei vain mene joillakin kaaliin, että pitäisi pitää suu supussa kun pillu tohtorilla käy. Herranjumala oikeesti. -_-

    Minusta on mahtavaa, että näistä asioista puhutaan ääneen. Voi löytyä samoja ongelma muilla kanssasisaruksilla ja niitä on helppoa puida yhdessä ja etenkin jakaa kokemuksia. Olkoon nämä hyssyttelijät ja purkissa kasvaneet ihmiset vaan sitten lukematta näitä juttuja jos niin kamalaa on. Kiitos ja amen.
    - Iina

    VastaaPoista
  4. Voihan kerpele noita lääkäreitä -.- Luulis että nimenomaan tuonkaltaisessa työssä pitäis osata olla huomaavainen potilasta kohtaan eikä vaan laukoa jotain epämääräisyyksiä. Vituttaa siun puolesta >:c
    Toivon todella että selviäis mahdollisimman pian mikä siulla on että asialle voitas tehdä jotain, epätietoisuudessa eläminen osaa olla aika raastavaa... *hali* ♥

    VastaaPoista
  5. Minulle tuli kanssa ekana mieleen endometrioosi, joka tosiaan ei ainakaan alkuvaiheessa/ollessaan lievä välttämättä näy ollenkaan ultraäänessä tai aiheuta mitään muutakaan näkyvää. Vastaavien kipujen kanssa hakeuduin gynelle jokin aika sitten, mitään ei löytynyt, mutta oireiden perusteella endometrioosia ei voitu poissulkeakaan.
    Tsemppiä ❤ toivottavasti syy löytyy. Epätietoisuus on ihan saatanallinen keksintö..

    VastaaPoista
  6. Paljon voimia! En ole itse koskaan kärsinyt noin vakavan oloisita vaivoista, mutta itselläni on myös ollut selittämättömiä, pitkäaikaisia vaivoja, joka ei ole hirveän hyvä mix pahan vainoharhaisuuden ja sairauspelon kanssa. Ymmärrän siis tuskan, huolen ja väsymyksen. Vaikutat kuitenkin pärjänneen tilaasi nähden hyvin. Vaatii voimia kestää tuollaisen kanssa. Tuntuu kyllä kohtuuttomalta, että joudut kestämään tuollaista juuri, kun henkisesti on parempi olo.

    Jos syy ei selviä, niin suosittelen pyrkimään yksityiselle erikoislääkärille, jos vaan rahatilanne mitenkään sallii. Siellä voi joskus selvitä sellaista, mitä muualla ei tule ilmi. Aiemmin mainittua endometrioosia kannattaa myös pyytää tutkimaan. Olen kuullut, että se voi aiheuttaa aivan käsittämättömiä kipuja ja vaatia joskus suurempiakin toimenpiteitä.

    VastaaPoista
  7. Minulle myös nousi mieleen tuo endometrioosi. Eräs lähipiiristäni koko kovia kipuja ja ravasi niiden vuoksi lääkäriltä toiselle. Kasvainta epäiltiin, kystaa epäiltiin, mitään ei löytynyt. Lopulta diagnoosiksi varmistui endometrioosi, joka aiheutti infernaalisia kipuja varsinkin kuukautisten aikaan. Tilanne on saatu hallintaan, mutta pitkään siinä meni.

    Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti oireiden aiheuttaja selviää.

    VastaaPoista
  8. täällä jo osa huudellut mutta mä sanoisin kans endometrioosi on iso mahis:/ nimittäin! (mulla epävakaa per.häir. myös!) mulla ollut n.vuoden verran kovia kipuja, ja joka kerta ne on vaan pahentunut. koska mulla on mielen puolella ollu jo vuosia ongelmia, mulle on vihjattu että mun kivut ois vaan psykosomaattisia. "käännyppä psykiatrisi puoleen" joka on aina ollut yhtä loukkaavaa! helmikuussa mulla tuli niin rajut kivut, että aloin itkemään töissä, salilla jne. mä en voinu liikkua enkä ees hengittää. yhtenä iltana ku mies jo sit laitto kengätki jalkaan mentiin taysii ensiapuun ja otettiin heti sisää. kipulääkettä ja tutkimukset. ultrat. taas sama tuomio; ultrassa ei näy mitää. ja kun taas kk myöhemmi menin maksaa mehiläisessä erikoislääkärille sen 300e sit vasta sain enson diagnoosin. sanoi se lekuri että harvemmin enso näkyy missään, kun se voi olla juuri vatsaontelon puolella. et o sattunu jättää mitään ehkäsyä pois tms joku aika sitte? se ainaki mulla käynnisti ensometrioosin kehittymisen..ja se aiheuttaa juurikin tulehdustilaa kohdunalueella. tosi vaikeasti diagnosoitava tauti mut kannattaa tutustua. ja ehkä hankkia todella pätevä erikoislääkäri. tiedän miltä tuntuu ja miten paljon ketuttaa kun kohautellaan vaan olkapäitä vaikka miten ravaat missä.. :/ tsempit!<3

    VastaaPoista