• desireforthefuture.blogspot.fi

maanantai 8. kesäkuuta 2015

Diagnoosi; Endometrioosi. Mitä seuraavaksi ?

• Hello, My sweet little Bats ♥ !

Yksityisellä gynekologisella lääkärillä käynti; C H E C K !
○ Mutta mitä selvisi, ja mitä on luvassa tulevaisuudessa .. ?

- - -  - - -

Tunnin ajan juttelimme tilanteestani ja lääkäri teki erilaisia tutkimuksia. Joitakin niistä useampaankin kertaan, ollakseen varma. Hän oli hämmentynyt, sillä tilani ei ole kovinkaan selkeä, vaan kaikkea muuta. Hän ei omien sanojensa mukaan aluksi olisi arvannut kyseessä olevan Endometrioosi, mutta v a l i t e t t a v a s t i tutkimuksien jälkeen sen hän totesi minulla olevan. Endometrioosi. Hell fuckin' Yeah ! Ja juuri nyt ainoa varma asia on se, mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Muusta en tiedä. Olen hämmentynyt ja peloissani, mutta ainakin asiat etenevät;

Hyvinkään Sairaalaan näihin samoihin tutkimuksiin jotka minulle jo tänään tehtiin, 
jonka jälkeen luvassa vatsaontelon tähystysleikkaus eli laparoskopia ja mahdollisesti 
myöskin magneettitutkimusjoissa selvitetään missä Endometrioosini oikein sijaitsee.

Yleensä Endometrioosia hoidetaan ehkäisypillereillä, mutta minun kohdallani tilanne on se, että olen syönyt niitä jo monen monta vuotta. Lääkärini käskikin minun nyt syömään pillereitä taukoamatta niin pitkään, kun kroppani alkaa puskemaan kuukautisia ulos väkipakolla, ilman liuskojen välissä normaalisti pidettävää taukoa. No, ei muuta kuin tuumasta toimeen ! Katsotaan kuinka käy, vai vaikuttaako tämä mitenkään yhtään mihinkään. En usko, mutta silti ..

Tutkimuksissa kaikki muu näytti olevan kunnossa. En aristanut mitään kohtaa eikä kipuja ollut tutkimuksen aikana missään, kuten aiemmin on ollut. Myöskin se aiemmin näkynyt tulehdus näytti helpottaneen. Olihan niistä kahdesta antibioottikuurista sentään jotain hyötyä, vaikkeivät ne tilaani mitenkään vaikuttaneetkaan. Mutta takaisin asiaan; 

Kuten jo sanoin, lääkärini totesi tilanteeni olevan kaikkea muuta kuin tavanomainen. Kipuni eivät nimittäin liity millään tavalla kuukautiskiertooni, kun yleensä Endometrioosi aiheuttaa kipuja juuri kuukautisia ennen ja niiden aikana. Mutta ei, ei minun kohdallani, sillä kipuni ovat jatkuvasti samanlaisia. Mutta nyt minun täytyy vain odottaa. Odottaa, että pääsen Hyvinkään Sairaalaan tutkimuksiin ja leikkaukseen. Epätietoisuus painaa edelleen, mutta olen varma että kipujeni syy selviää leikkauksessa, jossa myös mahdolliset Endometrioosipesäkkeet leikataan tai poltetaan. Toivon vain, ettei mitään muuta jouduttaisi poistamaan, esimerkiksi kohtuani. Vaikka sekin on hyvin mahdollista .. 

- - -  - - -

Olen puhunut aiheesta aiemmin näissä postauksissa;


- - -  - - -

Eris kuittaa, xoxo ಌ
• See you in your nightmares •


8 kommenttia:

  1. Endometrioosi on nykyään aika yleinen. Facebookissa on ryhmä, endometrioosittaret, jossa saat vertaistukea ja muiden kokemuksia. Mulla epäiltiin endoa mutta koska ultrassa ei näkynyt mitään ja kivut ei ollu yhteydessä kuukautisiin ni sanottiin hyvinkään sairaalassa että ei oo endoa, vaikka se hyvin harvoin edes näkyy ultrassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitänee liittyä tuohon ryhmään.

      Pääsin näköjään heti ensimmäisellä kerralla hyvälle gynelle. Mutta ei minunkaan endoani näkynyt ultrassa, eikä sitä meinattu löytää sisätutkimuksessakaan. Mutta kyllä lääkäri vain sitten sanoikin minulla olevan endo. Toivottavasti eivät Hyvinkäällä käännytä minua takaisin sanomalla että ei olekaan ..

      Poista
  2. Luin vielä toisesta postauksesta että oot VASTA puoli vuotta kärsinyt.. se on älyttömän nopea aika saada hoitoa. Jotkut kärsii vuosia kipujen kanssa eikä lääkärit tutki ja sanovat vaan että ei oo endoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, onneksi olin poikkeus tässä tilanteessa ja sain diagnoosin ja apua näinkin nopeasti. Mutta se on sanottava, että puolikin vuotta tällaisten kipujen ja epätietoisuuden kanssa on liikaa. En toivoisi tällaista kenellekään. Ei minunkaan endoani meinattu löytää.

      Poista
  3. Huvittavaa, että blogisi lukijat arvasivat kyseessä olevan endometrioosi ennen lääkäreitä. Tästäkin huomaa miten epäpäteviä suomalaiset lääkärit todella ovat naisten seurauksien diagnosoimisessa ja hoitamisessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieman huvittava tilanne kyllä, pakko myöntää ! Mutta kerron myöhemmin asiasta hieman lisää, siitä miksi endoani ei meinattu löytää :)

      Poista